Gevarieerde landschappen - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu Gevarieerde landschappen - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

Gevarieerde landschappen

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

09 Augustus 2010 | Argentinië, Puerto Iguazú

Queridos amigos,
¿Qué tal? Hoe is het weer in Nederland en genieten jullie nog een beetje van de zomermaanden? Bedankt voor al jullie berichtjes! Superleuk!
Eenmaal weer terug in Buenos Aires hebben we onze route een beetje gewijzigd. We zijn eerst naar het westen van Argentinië gegaan, om Mendoza en Salta te bezoeken. Bovendien reed de bus in die richting een uur eerder en dat scheelde verveling op de halte. Om de tijd te doden tussen de vlucht en de connectie met de bus gingen we bij een café zitten en bestelden we een pizza. De ober ging er vanuit dat we een kleine pizza wilden, maar omdat we beiden honger hadden zeiden we volhardend ´Doe maar een grote`. Deze is van hetzelfde formaat als die je in Nederland krijgt. De ober keek ons raar aan en vroeg of we het zeker wisten. ´Ja, echt een grote!´. De ober vond het zo raar dat hij lachend het verhaal vertelde tegen zijn collega´s, wijzend naar onze tafel. Misschien sloten ze wel een weddenschap af. Nadat we een aantal stukken op hadden van de pizza, snapten we waarom de ober ons zo vreemd aan had gekeken. De pizza was zo vet dat je vol zat na 3 stukjes.

Zwervers maken meteen gebruik van het feit dat onze ogen groter waren dan onze maag en kwamen naar onze tafel om de overige stukken mee te nemen. Hebben we in ieder geval nog een mond extra kunnen vullen.

In Mendoza was het nog steeds erg koud. Het voelde zelfs kouder aan dan in El Calafate. Het ligt dichtbij het Andesgebergte, die we uitgebreid hebben bekeken bij het maken van een tour. Onderweg maakten we wat stops waarbij onder andere hotsprings en de voetsporen van de Inca´s te zien waren. Van kalk heeft zich in de loop van de tijd een brug gevormd. Volgens de mythe hebben de Inca´s van mensen een brug gemaakt om een kind te redden, en versteende deze nadat het kind de brug had gepasseerd. Vroeger had er een hotel gestaan, maar deze was verwoest door een lawine. Het enige dat is blijven staan is het kerkje.

Later op de dag liepen we rond in de stad en kwamen we een man tegen die ons wanhopig de weg vroeg. Een paar seconden later wisten we dat het een Nederlander was, dat hij Kevin heette en dat hij na direct van aankomst van al zijn bezittingen beroofd was. Op het busstation vroeg een man hem om een aansteker en ging er vandoor met zijn backpack totaan zijn geld en paspoort. Daar stond hij dan, platzak. Op een of andere manier moest hij naar Buenos Aires zien te komen om een nieuw identiteitsbewijs te bemachtigen, zodat hij naar huis kon. Omdat hij geen cent meer had hebben we hem wat geld gegeven en van blijdschap gaf hij ons beiden een zoen. De criminaliteit van Zuid-Amerika komt op die manier wel heel dichtbij.

De volgende dag zijn we naar verschillende wijnkelders geweest. Daar werd uitgelegd hoe het proces van wijn maken verloopt en op welke manier je wijn kunt beoordelen en proeven. Een beetje jammer was dat de rode wijn te koud geserveerd werd, waardoor de smaak niet voldoende naar voren komt. Minpuntje van de zaak... De landschappen waren op dit moment helaas niet zo indrukwekkend. Door het seizoen van het jaar zag je enkel een veld vol dorre takken.

Vervolgens zijn we doorgereisd naar Salta. Meteen genoot ik van de wat aangenamere temperatuur. Wat een prachtige plek om te verblijven! De stad leeft, heeft een mooi plein en verschillende kerkjes en basilieken die ´s avonds mooi verlicht zijn. In de omgeving van Salta is een zeer divers landschap te zien en heel veranderlijk. Van een regenwoud veranderde de weg in een boerenlandschap, naar een woestijnachtig gebied met een cactuslandschap en uiteindelijk in een grote zoutvlakte. Omdat we met de auto bijna 4200 meter hoogte de bergen in reden, raadde de chauffeur ons aan om bladeren van de cocaplant in je mond te doen, zodat we geen hoofdpijn zouden krijgen en wakker zouden blijven. Ja, de bladeren waarvan cocaïne wordt gemaakt. Het is in Salta heel normaal om hier thee van te maken of er op te kauwen (hoewel dat een laxerend effect schijnt te hebben). Het was niet echt mijn ding, het had een rare smaak. De tour was fantastisch, alleen helaas wat aan de haastige kant. Zeker de moeite waard om wat dagen aan te besteden!
Intussen zijn we gevlogen naar Puerto Iguazú en hebben we een busreis van 24 uur overgeslagen. Morgen gaan we het Parque Nacionales de Iguazú in, waar we de watervallen gaan bewonderen, en hopelijk wat interessant wildlife kunnen zien... (toekan?)

Tot snel, ciao!
Linds en Norm

• 10 Augustus 2010 - 00:13

Paps:

Interessant hoor, leuke vehalen. Nog veel plezier>
    Pap

• 10 Augustus 2010 - 05:42

Linda:

Buenos Días Linds en Norman,
    Wat een prachtige verhalen lees ik hier keer op keer. De foto's zijn ook SUPER MOOI. Ik ben best jaloers op jullie. Geniet er maar lekker van en ik hoop dat jullie de Ramphastidaes zullen zien.
    Ciao xxx Linda

• 10 Augustus 2010 - 06:33

Lau:

oh gaaf... back to Iguazu!!Dat wist ik niet. Je wilde het vast met Norman delen en inderdaad, wat was het geweldig!!!!! have fun in the speed boad

• 10 Augustus 2010 - 15:51

Bas:

Mooie foto's! Het landschap oogt tegelijkertijd zowel desolaat als indrukwekkend.
    En jullie belevenissen zijn zo mogelijk nog indrukwekkender.

Helaas dat er blijkbaar (volgens Gallina) mensen zijn die misbruik maken van je vrijgevigheid / behulpzaamheid.

Verder toch een goede verdere reis en tot gauw weer in ons kleine landje.

Groet, Bas

• 11 Augustus 2010 - 16:25

Tilly:

Mooie verhalen en mooie foto's. Geniet er nog van!
    Liefs Tilly

• 12 Augustus 2010 - 08:30

Inge En Giang:

Hoi Norman en Linds

geweldig, wat gaaf!!! In één woord SUPERGEWELDIG allemaal wat jullie zien en meemaken en ondernemen!! Lijkt ons wel koud hoor. Kregen jullie link door en hebben gelijk ademloos alles zitten lezen en bekijken!Wat is het mooi daar en keileuk dat we via jullie een kijkje gegund worden op jullie reis in Zuid-Amerika. Leuke dingen die jullie ondernemen en te zien krijgen, prachtig om al die dieren te zien. Echt super indrukwekkend, jammer dat jullie zijn opgelicht.
    Hahaha, leuk van die ober, zul er vast een weddenschap op hebben afgesloten. En dat verhaal doorvertellen, ach ja, zo is een zwerver ook nog blij met jullie maaltijd.
    Geniet lekker van de rest van jullie vakantie, maak maar nog meer mooie dingen mee. Gaaf hoor.

Hier alles goed met ons, huisje begint ook te veranderen.

Liefs en nogmaals super superveel plezier.

Giang en Inge

• 12 Augustus 2010 - 15:43

Bri En Tim:

nog heel veel plezier en super mooie foto's!

• 14 Augustus 2010 - 22:05

Mams:

je schrijft leuk Lins! ga zo door, en wat een mooie gebieden zien jullie! Erg de moeite waard...

Geniet nog van jullie tijd ginds..
    liefs, Mams

• 16 Augustus 2010 - 09:31

Hilke:

Hi schat!

Wat een onwijs leuke verhalen en mooie foto's! Ben benieuwd naar de rest van de foto's en verhalen! :) Gauw afspreken dus! We bellen!

Liefs en dikke kusss (L)