De eerste dagen Argentinië - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu De eerste dagen Argentinië - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

De eerste dagen Argentinië

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

26 Juli 2010 | Argentinië, Puerto Madryn

Buenos dias!

Hier het eerste bericht over onze reis in Argentinie. Het is hier zeker geen zomer, we zijn aangekomen in hartje winter en dat is voelbaar. Gelukkig zijn we nog niet zo zuidelijk dat het vriest, maar een dikke trui is voor mij in ieder geval geen overbodige luxe.

Intussen zijn we al doorgetrokken naar onze tweede plaats. Voordat ik hier over verder vertel begin ik eerst bij het startpunt Buenos Aires. Hoewel Buenos Aires een bruisende stad zou moeten zijn hebben we dat (nog) niet zo ervaren. De mensen zijn gestresst en gehaast. In het restaurant blijven ze geen seconde langer staan als je nog een extra keuze moet maken van het menu en de wijn wordt lomp in de glazen geschonken zodat het er zelfs overheen klotst. Bovendien vonden we er weinig indrukwekkende activiteiten of bezichtigingen. Het kwam ons over als een tweede Barcelona, maar minder charmant en met minder mooie gebouwen. We werden door de mensen al vaker gewaarschuwd voor zakkenrollers en in de metro hebben we deze ervaring al gehad. Ik voelde een meisje aan mijn rits zitten, maar bijkbaar haakte ze af bij het zien van een boek. Geen goede buit dus. Slotjes op je tas helpen blijkbaar wel enigszins op de delen die je lief zijn. De stad is met de metro wel heel goed bereikbaar, ze is vol met musea, dus voor de kunstliefhebber kun je zeker krijgen wat je wilt. We zijn naar het MALBA museum geweest, waar surrealistische/moderne kunst te zien was. Hier stonden interessante kunstwerken, tekeningen van kinderen (;-)) en op de tweede verdieping was ook een fototentoonstelling te zien.

Vervolgens kwamen we er achter dat er een agrarische tentoonstelling/beurs was. Om ons eens tussen het Argentijnse volk te bevinden hebben we daar uiteindelijk, boven verwachting, een hele middag vertoefd. Vanalles was er te zien, van eenvoudige kippen tot witte pauwen, van Argentijnse koeien tot Nederlandse en van konijnen tot chinchillas. Alles wat er normaal gesproken op de boerderij te zien was, was daar op de veiling te zien. Heel vermakelijk om er rond te lopen! Je waande je op een ranch en overal was er kledij en andere artikelen voor gaucho's te koop. Norman kon hier ook zeker zijn interesse vinden, want er was een groot rallyterrein opgezet waar jeeps hun prestaties lieten zien.

Na drie dagen -we wilden eigenlijk een dag eerder naar een andere plaats reizen, maar de bus zat vol- zijn we naar Puerto Madryn gegaan. Dit is de place to be voor het bekijken van wildwaterleven. Vandaag zijn we meegeweest met een excursie die diverse plekken en onderwerpen liet zien. We begonnen met het bekijken van de walvissen vanuit de waterkant. Het is nu hoogseizoen wat betreft het bezichtigen van deze grandioze beesten, en de belangrijkste populatie is al vanaf het strand te zien. Erg indrukwekkend hoe groot ze zijn! Vervolgens gingen we door naar Peninsula Valdes National Park waar we het een en ander wild hebben gezien tussen de toendralandschappen. Zo stak er een gordeldier over, zagen we stinkdieren (die we gelukkig niet van heel dichtbij hebben gezien) en meerdere guanaco's. Guanaco's zijn familie van de lama en lijken daar ook aardig op. In de middag vervolgde onze excursie op een boot waar we de walvissen van dichtbij konden zien, en dit was zeker een prachtige ervaring. Ze zwemden rondjes om de boot heen en lieten regelmatig hun kop zien. In de verte zagen we ook een walvis meerdere keren uit het water springen. Mooie foto's maken is wel moeilijk, het gaat allemaal zo snel!
In ons hostel hebben we intussen vrienden gemaakt met Fransen die voor de verandering wel Engels spreken, het is gezellig en knus. Morgen gaan we de fiets op om zeeleeuwen te spotten en eventueel pinguins. We zijn benieuwd wat we tegen komen!

We willen over een paar dagen verder reizen naar El Calafate, de beroemde gletsjer, waar we het liefst ook een trekking maken. Morgen kijken we naar de mogelijkheden, dit soort excursies zijn erg duur, dus het is aftasten wat de moeite waard is. Daarna wil ik in ieder geval graag naar het wat aantrekkelijke noorden, qua temperatuur, waar we de wijnstreek willen bezoeken en natuurlijk de fantastische Iguazu falls.

We houden jullie op de hoogte en foto's volgen!

Ciao!

Linds en Norm

• 27 Juli 2010 - 06:10

Pap:

Blij wat van je te horen, leuk reisverslag, vooral walvissen van dichtbij spotten lijkt mij een zeer bijzondere ervaring. Ik zie uit naar je foto's en je volgende verslagen, pap.

• 27 Juli 2010 - 06:14

Paulus:

Leuk verslag, veel plezier!

• 27 Juli 2010 - 09:25

Sanne:

Mooi verslag weer! Ben benieuwd naar de foto's :))

Liefs Sanne

• 27 Juli 2010 - 12:32

Monique:

Groet uit China waar het iets warmer is.....35 graden! Ik weet waar je het over heb, ben er 1 1/2 jaar geleden ook geweest. Je ziet nog mooie natuur! Veel plezier!

• 28 Juli 2010 - 19:20

Marieke:

Hej reizigers,

Klinkt allemaal mega fantastisch! Zou bijna jaloers worden ;)
    Blijf er in elk geval met volle teugen van genieten, want voor je het weet is de tijd weer voorbij.

Kijk uit naar jullie volgende verhaal!

Btw als je n keer tijd hebt, moet je je welkomstekst veranderen. Staat nog in dat je bijna klaar bent met de pabo :) Gelukkig ben je allang weer aan het verder studeren hahaha

Heel veel liefs!!!

• 29 Juli 2010 - 18:17

Bas:

Hoi,

Leuk wat van jullie te horen. Die walvissen moeten wel indrukwekkend zijn! Maar die Mara's lijken me ook wel komisch. Die hebben ze ook bij Burgers Zoo. Grappig om zoiets dan echt in het wild te zien.
    Overigens, wat het weer betreft: hier is het ook niet echt denderend, dus wat dat betreft kan je misschien wel net zo goed daar zitten.

Veel plezier met de voortzetting van jullie reis. Ik ben benieuwd naar het volgende verslag!

• 30 Juli 2010 - 12:05

Tessa:

Dameke en heer, heel veel plezier! Lekker weer een maand op pad. Ben benieuwd hoe Argentinië is, hoe jullie het ervaren.
    Tot 'snel'!
    x Tes

• 30 Juli 2010 - 13:52

Judith:

Hey jullie!
    Leuk verhaal en supermooie foto's! Ben niet jaloers hoor ;) Die walvissen, wat vet! Enjoy!
    xx

• 03 Augustus 2010 - 19:18

Harry:

Hartstike leuk om je reisverslag te lezen. Geweldig avontuur voor je. Bijna net zo spannend als werken bij tnt. Nog veel plezier en pas goed op jezelf. Ik schrijf nog wel hoe t hier in ned gaat zonder jou. Eerst maar eens zien of dit berichtje de grenzen passeert. Gr. Harry