Straatverkoop in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu Straatverkoop in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

Straatverkoop in Beijing

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

16 September 2008 | China, Peking

Zondag hadden we een vrije dag en besloten we naar de Paralympics te gaan. Omdat ze in het hotel geen tickets meer konden verkrijgen (ze waren uitverkocht) gingen we op de bonnefooi en hoopten we op straat tickets te kopen. En jawel hoor, we waren nog niet uitgestapt of de eerste kwam al naar ons toe gelopen om een ticket voor het dubbele te verkopen. Kost nog steeds niet veel, want we hadden alsnog een ticket voor €15. Goed te doen dus. Wel goed kijken wat je in je handen gedrukt kreeg, want de Chinezen zijn een kei in kopietjes verkopen. Overdag hebben we de atleten gezien en ’s avonds een wedstrijd van rolstoel basketbal. De wedstrijden van het basketbal vond ik spannender, bij de atleten is er niet zo’n spanningsopbouw. Het is binnen een minuut weer afgelopen. En dan komt er weer een medailleceremonie… Een beetje aan de lopende band door. Buiten konden we al horen wie een medaille gewonnen had. Hoorden we veel gejuich, dan waren het gegarandeerd de Chinezen. Leuk om die sfeer te proeven.

De tickets van het basketbal waren voor de halve finale. Vooral de tweede was een spannende wedstrijd, want in de laatste 16 seconden werd het voor de ploeg die constant achter stond, gelijkspel. Een verlenging van twee keer 5 minuten was het gevolg. Toch flikten de Canadezen het om te Amerikanen op het laatste nippertje in te maken. Het publiek was niet te stoppen!
Een ding wat je sowieso in China gezien moet hebben, is een markt. Ze trekken je letterlijk en figuurlijk aan je kleding naar binnen. “Special price for you”, of course. Always special price. Ze wilden m’n vader al kopen voor €20,-. Kennelijk vinden ze de westerse mannen, ongeacht leeftijd, erg knap. Emily deelde deze mening ook al. Op de markt verkopen ze werkelijk van alles (op voedsel na) en je moet afdingen tot ongeveer 1/3 van de prijs. Ze maken fantastische kunstwerkjes van riet en maken schilderijtjes met inkt op de zijkant van hun handen.

Met Emily ben ik nog naar een andere markt geweest, een stuk minder toeristisch en nog goedkoper. Je kunt hier 10 keer zoveel kopen met ons geld. Via Emily kom ik een hoop te weten over China. Ze vertelde me onder andere dat alle studenten op de campus slapen, gesplitst van de mannen, en dat ze daar verblijven voor het grote bedrag van ¥900 (€90,-) per jaar. Hadden wij dat maar voor onze studentenkamertjes…

Intussen ben ik aangekomen bij mijn Youth Hostel en heb ik een beetje de buurt verkend. Ik zit middenin de ‘hutongs’, wat smalle oude straatjes zijn die de manier van leven van vroeger weergeven. Emily vertelde dat deze woningen wel een paar miljoen waard kunnen zijn, ook al lijkt het een krottenwijk. Ik deel mijn 6-persoonskamer met slechts 1 persoon, dus bijna een privékamer. Het is een Russische vrouw, en ik heb nu al wat meningsverschillen ervaren. Zij wil met het gordijn open slapen, omdat ze anders bang is dat de frisse lucht niet naar binnen komt. Intussen slaap ik niet omdat het veel te licht in de kamer is. “It is dark outside!”, yeah, right. ’s Nachts en in de ochtend hield ze me constant wakker, ze liep telkens de kamer in en uit. Ook werd ik verrast door een keiharde scheet toen ze in bed lag. Fijn hoor, zo’n huisgenoot ;) Op naar de volgende nacht. De locatie is verder prima, lekker schoon. Het enige nadeel is dat veel taxichauffeurs het niet kennen, en dat het vervoer moeilijker wordt.

Vandaag ben ik maar op de Chinese manier de Verboden Stad gaan bezoeken, oftewel, op de fiets. Twee Belgen vertelden me hoe ik er makkelijk kon komen, dus dat scheelde me weer. Best leuk, nieuwe contacten opdoen, morgen ga ik met ze mee een 10 kilometer lange wandeltocht maken over de Chinese Muur. Ik denk dat ik vast wat pleistertjes meenemen voor de blaren.

Nog een tip voor de nieuwe reizigers richting China: ga niet zomaar een restaurantje binnen. Ik dacht, laat ik eens gaan lunchen in een willekeurig restaurantje aan de straat. Ze wilden me noodles geven, prima. Toen vroegen ze wat voor vlees ik wil: het bestond uit grotendeels bot en eendenkoppen. Nee, ik had alweer geen honger meer. Beef werd me voorgeschoteld, koud, met veel vet en bot ertussen. Ik wist niet hoe ik dit naar binnen moest gaan werken en deed dus ook maar niet. Ik gaf aan dat ik eigenlijk wilde betalen, maar ze stonden erop dat ik wachtte totdat de noodles kwamen. Ik begon deze te eten met stokjes, en serieus, álle Chinezen gingen mijn kant op zitten kijken hoe ik aan het prusten was met die dingen. Ik voelde me echt bekeken en belachelijk. Uiteindelijk kwam iemand me een vork brengen, maar werd nog steeds aangestaard. Ik vond het wel welletjes en kon ook niet veel meer naar binnen krijgen. Ik heb betaald en ben heel snel weggerend. Vanaf nu blijf ik eten bij de jeugdherberg, weer een les geleerd!

Liefs Linds





  • 16 September 2008 - 14:47

    Sanne:

    Eten blijft toch wel wat daar he :P Veel plezier morgen!

    Liefs Sanne

  • 16 September 2008 - 14:50

    Sanne:

    en mooie foto's ! :D

  • 16 September 2008 - 15:22

    Heleen:

    Gadver! Moet er niet aan denken, dat eten wat je daar allemaal voorgeschoteld krijgt!

    Veel plezier verder!!

    xxxx
    (Heb trouwens je post bij mij liggen, mocht je 't kwijt zijn als je weer terug bent)

  • 16 September 2008 - 21:35

    Pap:

    Misschien zijn die eendenkoppen eigenlijk best wel lekker. We hebben tenslotte toch ook hersentjes gegeten, niet? En dan laat je misschien ook zo'n scheet.
    Veel plezier nog.
    Pap

  • 17 September 2008 - 05:55

    Judith:

    Haa Linds!
    Je vader heeft gelijk, gewoon terug scheten ;) Wat zij kan, kan jij ook. En 's nachts als je huisgenoot slaapt, doe je stiekem gewoon gordijnen dicht! Ghehe :D Enjoy in China! Kuss

  • 19 September 2008 - 21:57

    Oma:

    Geweldig wat weer een ervaringenEten blijft dus moeilijk Mijn korte vacantie was prima. Ik wens je verder een goede reis en nog veel plezier
    OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

China

Recente Reisverslagen:

13 September 2009

Chinezen: Trotse mensen met vieze gewoontes

22 September 2008

Sightseeing Beijing

16 September 2008

Straatverkoop in Beijing

13 September 2008

Invloeden van The Paralympic Games

11 September 2008

Chinese gewoontes en eendekoppen
Lindsay

Reizen is een van mijn grootste passies, en dat deel ik graag met anderen! Lees hier mijn avonturen en ervaringen in het buitenland. Life is what you make it!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 58905

Voorgaande reizen:

08 Juli 2019 - 13 Augustus 2019

Rondreis door Thailand, Cambodja en Laos

19 Juli 2017 - 10 Augustus 2017

Op ontdekkingstocht door Thailand

16 November 2014 - 04 December 2014

Nichtenreunie in Vietnam

29 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Rusland

17 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Backpacken in Indonesië

30 April 2011 - 14 Mei 2011

India

20 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Argentinie

01 Mei 2010 - 01 Juni 2010

Thailand en Maleisie

08 September 2009 - 15 Oktober 2009

China

01 April 2007 - 31 Juli 2007

Zuid-Afrika

30 November -0001 - 30 November -0001

Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Brazilië

Landen bezocht: