Weekje op vakantie! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu Weekje op vakantie! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

Weekje op vakantie!

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

04 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Durban

Vanaf vrijdag zijn we vertrokken richting de Drakensbergen. Daar hebben we een weekeinde doorgebracht. Koud dat het was in de bergen! Nooit gedacht dat ik nog in handschoenen en een muts moest lopen in Zuid-Afrika. 's Avonds hadden we de openhaard aan in ons huisje, maar doordat het plafond zo hoog was hielp het echt niets. Ons huisje zat vol met spinnen. Toen Marieke daar achter kwam, ging het alarm flink af. Keer na keer heb ik de spinnen verwijderd, maar later begon ze er toch een beetje aan te wennen. Ik heb er hard om gelachen :D

De zaterdag was echt geweldig! We hebben gecrosst op een quadbike. Supergaaf! Het lullige was alleen, dat ik op een bike zat die niet helemaal goed was. Op een gegeven moment konden we gas geven op een lang recht stuk weg, en iedereen haalde me in. Mijn quad ging gewoon niet harder. Hoe frustrerend...
Het eindigen van die dag was even schrikken, want op een gegeven moment zag ik Lotte spierwit op de grond zitten. Door een botsing met Marieke is zij van de quadbike afgevlogen. Gelukkig was er behalve schaafwonden niets aan de hand!

De volgende dag zijn we al vroeg weggegaan om bushmen paintings te bekijken. Best interessant om dat gezien te hebben. Je komt zo een stuk meer te weten over de geschiedenis.

En afgelopen maandag was het zo ver... Een weekje weg naar Lesotho! Helaas hadden we geen chico (Lotte baalde), we kregen een betere wagen: een witte toyota. We hebben zo'n 650 km gereden enkele reis met de auto. Samen met Andrea heb ik uren achter het stuur doorgebracht. In het begin vond ik het wel even eng, het voelde alsof je voor het eerst alleen op de weg gaat na het behalen van je rijbewijs. Alles het tegenovergestelde, links rijden, rechts in de auto, links schakelen, etc.. Je voelt je gewoon gedesorienteerd. Daarnaast rijden de Zuid-Afrikaanse mensen echt belachelijk slecht. Maar je went er eigenlijk snel genoeg aan. In het begin waren we constant de weg kwijt naar onze richtingaanwijzer, in plaats daarvan ging de ruitenwisser iedere keer aan :D Hilarisch gewoon.

De week was erg gezellig met de meiden in Lesotho. We hebben in hun huisje geslapen, wat ons een hoop geld scheelde. Gasten zijn erg belangrijk in dat land, dus ons verblijf was geheel gratis en ze hadden een compleet plan voor ons gemaakt om alles uit de week te halen. Ze hebben ons de Katsedam (grootste dam en grootste bron van inkomen in Lesotho) laten zien, meer bushmen paintings en het was een genotsknots om in taxi's te zitten daar. Je kunt beter opnoemen wat het nog wel doet in die auto's, want bijna niets werkt en alles kraakt. Maar goed, wat wil je voor €0,30.
Toen ik een maaltijd kreeg op de school in Lesotho, the Leseli Community Centre, merkte ik hoe verwend ik eigenlijk ben. Ik ben niet echt moeilijk met eten, maar die maaltijden kreeg ik bijna niet naar binnen. Het vlees was meer vet dan eetbaar. En je moet alles naar binnen werken, anders staat het onbeschoft.
Maar ik kan me goed voorstellen dat de mensen daar blij zijn met zo'n maaltijd. Wat een armoede in dat land... Ik heb tijdens de hele reis 1 fatsoenlijk stenen huis gezien (van de minister). De andere huizen waren allemaal gemaakt van golfplaten.
Tijdens zo'n stage ben je meer onder de bevolking van Afrika, maar toch ben ik blij met mijn plek in Durban. Het is simpelweg een heel andere kant van het leven in Afrika.

Vrijdag zijn we teruggegaan richting Durban, en wat hebben wij gelachen... Op een gegeven moment moesten we de grens over van Lesotho naar Zuid-Afrika. We vroegen bij een immigratieloket of we een stempel nodig hadden om ZA weer in te kunnen, omdat we al een visum hebben. "No, that isn't necessary.". Dus wij met de auto langs de douane... "Where's your stamp?" Natuurlijk word je hier chagerijnig van, we hebben iedere keer nog moeilijkheden gehad met dit soort dingen. Omdat er een grote rij met auto's achter ons stond, vroegen we of we de auto mochten parkeren over de grens, zodat we terug konden lopen voor een stempel. Het was keidruk, en het enige plekje dat vrij was, was dichtbij een treinrails. We hadden de auto er niet over heen geparkeerd, maar dichtbij, en omdat het er zo oud en verlaten uitzag hadden we niet echt het idee dat er nog een trein overheen zou lopen. Terwijl we terug liepen, hoorden we een stoomtrein... "Hey girls, is that your car?" 8 mannen hadden de gehele auto opgetild en moeten verschuiven, want de trein kon er niet langs. Oeps... foutje!
Wat hebben we hierom moeten lachen! Nadat we de mannen een fooi hebben gegeven, merkten we dat de auto een deuk had. Komt waarschijnlijk doordat die mannen de auto hebben geplaatst. Wat een geluk dat wij een volledige autoverzekering hadden afgesloten :D

Wel lekker hoor, zo'n weekje weg. Zo zie je eens wat van het land. Het weekend was ook niet heel rustig, want we hebben de hele dag gedoken op zaterdag. Ik vond het super leuk! Nog eventjes en ons brefet is binnen.

Nu weer langzamerhand wennen aan de stagedagen... Afkicken van de vakantie!

Hoe gaat het in het kikkerlandje?
Liefs, xx

  • 04 Juni 2007 - 12:20

    Hein:

    Hey die Linds

    Weer geweldige verhalen en wat ziek dat het rijk en arm verschil nog steeds zo groot is daar. Ook mooi om te lezen dat het nog steeds goed is om vrouwen achter het stuur te zetten :P. Dat duikbrevet zal zeker nog wel goed komen. In nederland duiken is alleen niet zo leuk. Je ziet helemaal niks onderwater. Het kikkerlandje ligt nog op zijn plek met een lekker zonnetje (ongelooflijk maar waar)

    We zijn bij mij thuis de tuin aan het verbouwen, lekker beulen op die lagen grond. Het wordt gelukkig wel mooi en het zonnetje schijnt lekker op het koppie. Wat wil je nog meer...

    De komende weken nog lekker wat feesten af want iedereen is natuurlijk geslaagd en mensen die gaan trouwen kunnen we ook niet vergeten. Ondertussen ga ik ook maar mijn eigen verjaardag gaan regelen.

    Ik kijk weer uit naar je volgende bericht uit het verre Zuid Afrika.

    Tot snel Linds

    Groeten knuf en kusss

    Hein

  • 04 Juni 2007 - 12:37

    Jeanette:

    Hoi Lindsay,

    Wat heb je toch een geweldige reiservaringen. Geniet er nog maar lekker van. Je schrijft erg leuk, je verhalen vervelen nooit. Hier alles z'n gangetje. Nu Wehlse kermis, maar stelt niet zoveel voor. Wel lekker weer hier. Daan heeft dit weekend handbalkamp gehad en heeft binnenkort het kamp van school. Vorige week een leuk feestje gevierd met de hele klas samen met een vriendje als afscheid van groep 8. Was erg geslaagd. Schoolreisjes voor Youri en Jeanine komen er ook aan. Dus wij zijn een beetje toe aan het werken naar einde schooljaar. We hebben weer een overtocht geboekt naar Oslo en gaan in de zomervakantie ruim twee weken rondreizen in Noorwegen.
    Er zaten trouwens weer erg mooie foto's bij deze reportage, wij blijven je volgen. Pas goed op jezelf en de anderen.
    Liefs Jeanette, Stan, Daan, Youri en Jeanine.

  • 04 Juni 2007 - 13:42

    Oma:

    Hallo Lindsey. Wat weer een spannend. verhaal van je weekje op stap Geweldig enik wordt steeds jaloerser. Ook de fotos zijn weer mooi en geven zo een aardige indruk van het leven daar. Hier gaat alles zo zijn gangetje Vanmiddag heb ik pa en ma uitgenodigd voor een lunch in Zeddam. Het was lekker en erg gezellig. We konden buiten zitten,dus mooi weer. Zondag gaat pa met mij en Hans naar de verjaardag van Monique en ma heeft de uitvoering met het koor van Wim Lamers. Veel groetjes en geniet er nog maar lekker van, het is daar vast de stage van je leven Kus OMA

  • 04 Juni 2007 - 14:26

    Marieke:

    Hoi Hoi

    Echt leuk hoor, zo'n tripje naar lesotho en dan ook nog op een quate. De foto's zijn ook erg leuk om te zien.
    Mooie omgeving ook, jullie zullen het wel geweldig hebben. Ik ben wel een beetje jaloers hoor.
    Hier in het kikkerlandje gaat ook alles goed. Lekker weer vandaag, en ben vandaag voor het eerst een dagje vrij.
    Ik spreek je snel.

    Groetjes aan Marieke,

    Liefs Marieke

  • 04 Juni 2007 - 16:34

    Judith:

    Haa Lindss!
    Lekker hoor! Ben je op stage en dan nog vakantie hebben :P En wat een verhalen! Jullie maken zoveel mee!
    De drukte begint te komen met school ;) Volgende week beginnen de tentamens en ga volgende week naar Jensen :P Anderhalf jaar geleden ervoor aangemeld, kreeg ik afgelopen weekend een reactie dat ik een uitzending mag bijwonen.. lekker vlot haha :P Maar wel lachen! Have fun daaro! En blijf foto's maken voor de indrukken :D
    Kuss

  • 04 Juni 2007 - 20:30

    Linda:

    Hallo Linds,

    Wat een prachtig verhaal heb je weer op de site gezet. Ik leest het altijd met heel veel plezier. Erg fijn dat je het zo naar je zin hebt in Zuid-Afrika. Afgelopen zondag heeft Esmée haar certificaat gehaald met afdansen. Vandaag is ze begonnen met het lopen van de vierdaagse. Leuk allemaal maar wel erg druk. Heb je de post al ontvangen? We hebben ook een reis geboekt naar Malta. Ik heb er super veel zin en waarschijnlijk ga ik daar zwemmen met de dolfijnen. Ook kun je vanaf het eiland Gozo (ligt dicht bij Malta) heel goed duiken dus ik ben erg benieuwd wat daar allemaal in de zee woont. Met de poesjes gaat het ook prima. Ze zijn al zindelijk en groeien ook goed. We zijn er dolgelukkig mee. Linds ik hoop snel weer een verslag van je te mogen lezen. Tot Gauw.

    Liefs Linda

  • 05 Juni 2007 - 14:15

    Leentje:

    Heey Linds! Super weer je verhaaltje! Wel relaxt dat je tijdens je stage gewoon ook nog vakantie hebt! Lachen zeg met die auto op de spoorbaan!!
    Ik ben inmiddels weer terug in Nederland! Bijna niemand wist dat ik nu al kwam, dus dat was wel een leuke verrassing!
    Spreek je snel!!
    Dikke kus

  • 07 Juni 2007 - 10:07

    Joke Ewald:

    hoi meisje, wat een belevenissen zeg, daar wordt een mens , mens van he. Wij zijn druk vanavond generale, je moeder doet het goed bij ons .heel veel zang groeten en een knuffel van mij.

  • 07 Juni 2007 - 19:18

    Brigit:

    hey meid

    ff kort een brichtje..ben sinds een paar uurtjes weer terug op nederlandse bodem!
    erg leuke vakantie gehad maar daar vertel ik je na volgende weekend wel meer over..ik mail je wel!!

    dikke kus bri

    p.s. heb je brief ontvangen!!! (ga hem strax lezen :D )

  • 08 Juni 2007 - 09:14

    Vera:

    hoi Lindsey!!
    alles goed daar??
    jij laat tog echt wel veel meer berichtje dan marieke achter!! zeg dr is wat van!!:P haha!!
    maar geniet je dr ook zo van?? zo te lezen wel, en op de fotos kijk je ook nog vrolijk dus zo te zien heb je dr nog lang geen genoeg van!! njah..geniet dr nog maar heeeel veel van!! liefs vera (zusje van marieke)

  • 08 Juni 2007 - 15:05

    Kelly:

    Hey Linds,

    ben echt super jaloers als ik dat zo lees! Volgens mij is t één lange vakantie daar! =P Het is je gegund iig!
    Hier is t op t moment trouwens ook niet slecht, mooi weer en ik ben lekker een weekje vrij! (eigenlijk tentamens, maar daar komt natuurlijk niet veel van)
    Heel veel plezier maar weer!

    xx
    Kelly

  • 23 September 2007 - 08:14

    Huub.:

    Met belangstelling je bericht gelezen, met name de enkele regels over het "Leseli community centre". Jammer dat je niet verder kwam dan te vertellen hoe onsmakelijk je het eten daar vond. Weet dat de "organisatie vrienden van leseli" dankzij zeer intensieve samenwerking met de staf van leseli een prachtig school project heeftt neergezet wat als voorbeeld dient voor geheel lesotho. Het is jammer dat er ja als gast binnen leseli enkel wat gemeld wordt over het eten wat men je daar aanbiedt....!!
    Realiseer je dat deze teksten ook in leseli en andere betrokkenen bij leseli gelezen wordt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lindsay

Reizen is een van mijn grootste passies, en dat deel ik graag met anderen! Lees hier mijn avonturen en ervaringen in het buitenland. Life is what you make it!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 58785

Voorgaande reizen:

08 Juli 2019 - 13 Augustus 2019

Rondreis door Thailand, Cambodja en Laos

19 Juli 2017 - 10 Augustus 2017

Op ontdekkingstocht door Thailand

16 November 2014 - 04 December 2014

Nichtenreunie in Vietnam

29 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Rusland

17 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Backpacken in Indonesië

30 April 2011 - 14 Mei 2011

India

20 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Argentinie

01 Mei 2010 - 01 Juni 2010

Thailand en Maleisie

08 September 2009 - 15 Oktober 2009

China

01 April 2007 - 31 Juli 2007

Zuid-Afrika

30 November -0001 - 30 November -0001

Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Brazilië

Landen bezocht: