Twee werelden in één - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu Twee werelden in één - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

Twee werelden in één

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

18 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Durban

In de afgelopen dagen hebben we eens een heel andere kant van Zuid-Afrika gezien. De Gordon Road Girls' School waar wij stage lopen, is voor kinderen in de rijkere gezinnen, omdat het voor anderen onbetaalbaar is. Een pastoor heeft ons woensdag opgehaald en een school laten zien in een krottenwijk. Wat een verschil tussen arm en rijk in een land.

Terwijl er al heel wat verbeteringen zijn ten opzichte van vorig jaar, is het nog steeds schokkend om te zien waar die mensen van moeten leven. Ze hebben op het moment 5 lokalen (vorig jaar waren het er 2), waar gemiddeld 40 kinderen per klas inzitten. Bij het eerste schoolgebouw hadden ze geen tafeltjes en stoelen om op te zitten, alle kinderen zaten op een matje op de grond. Toch mogen de kinderen van geluk spreken dat er uberhaupt onderwijs is, Margaret, het hoofd van de school, heeft alles helemaal zelf opgezet. Petje af voor haar, wat ze tot nu toe bereikt heeft! Sommige kinderen leven in zo'n arm gezin dat ze nauwelijks te eten hebben. Kinderen krijgen dan wel een lunchtrommeltje mee, maar zonder inhoud. Margaret vult deze trommeltjes zo af en toe, zodat toch iedereen wat te eten heeft. Ieder kind kan wel een verhaaltje vertellen op deze school.

Op school krijgen ze rijstepap. Ik vind het onvoorstelbaar hoe zo'n school kan draaien, met een jaarlijkse ouderbijdrage van R100 (ongeveer 10 euro voor een heel jaar!).
Als bedankje voor onze interesse en bezoek gingen alle klassen een liedje zingen met een dansje. Superschattig. Ik zou ze stuk voor stuk wel mee willen nemen. We hebben deze school een paar bakken met spullen gegeven voor hen bruikbaar zijn. Margaret was er erg blij mee.

Intussen hebben ze een nieuw schoolgebouw gebouwd, dat is gesponsord door rainbow chicken. Als je in Zuid-Afrika kippenvlees koopt, is de kans groot dat er een bijdrage gaat naar deze organisatie. Deze lokalen zien er al goed uit, maar zijn nog niet helemaal af. Zodra wij terug zijn in Nederland willen we ervoor zorgen dat de kerstactie naar deze school gaat. Ze hebben het echt heel hard nodig.

's Avonds gingen Marieke en ik nog even naar het Pavilion. Toen Marijke ons kwam oppikken, was het eigenlijk wel even tijd voor een bak koffie. Een kok die daar werkt, kwam gezellig een gesprek met ons voeren en vroeg waar wij vandaan kwamen. Hij kwam er al snel achter dat we werkervaring hebben in de horeca en dat we het leuk vinden om watersport te doen. Ineens begon hij over een bruiloft, dat valt in een weekend van juni. Hij vroeg of wij wilden helpen in de keuken, want hij had nog 2 mensen nodig. Dit is wat hij ons beloofde: gratis accommodatie, gratis eten, gratis watersport en vergoeding voor de gewerkte uren. En of wij geinteresseerd waren! Maandag krijgen we te horen of alles doorgaat. Het lijkt me ontzettend gaaf, zo heb je ook nog eens werkervaring in Zuid-Afrika en maak je een Afrikaanse bruiloft mee! :D

Gisteren zijn we wat wezen winkelen in uShaka, een waterpark. We zouden eerst naar een Indische markt gaan, maar helaas ging dat niet door. Morgen gaan we alsnog, ze schijnen daar fantastische souvernirs te hebben. Ik ben benieuwd!

Nu ik de meeste adressen wel heb, kan ik weer wat kaartjes in de bus doen. Watch your postboxes....

Meiden, bedankt voor jullie brieven/kaartjes! Ze hangen allemaal aan de muur op de slaapkamer :) Erg leuk!

Tot de volgende keer,
Veel liefs, kuss Linds!

  • 18 Mei 2007 - 13:20

    Boukje:

    Haaaaai

    Echt kei goed van je dat je de site zo goed bijhoudt!! Zo kunnen we mooi in de gaten houden wat je allemaal uitspookt :P
    Hier alles goed, beetje druk, maar dat heb je wel eens he :)
    Duim je voor me woensdag?
    Veel plezier vanavond! Hang maar even flink te beest uit :)

    Liefs Boukje

  • 18 Mei 2007 - 14:16

    Marc:

    Echt een geweldige ervaring joh! En een Afrikaanse bruiloft bijwonen? Tof zeg, alles meepakken wat je mee kan pakken, that's the spirit ;)

    Veel plezier verder!

  • 18 Mei 2007 - 15:58

    Brigit:

    hey meid!!

    wat leuk hej wat je nu weer allemaal hebt gedaan!

    ziet er echt wel arm uit..tiz jammer dat niet iedereen op dezelfde manier kan leven..allemaal even "rijk".
    ik hoop voor die kinderen dat ze nog een goed bestaan kunnen opbouwen!
    wel leuke foto's hoor :D

    pff je hebt zeker weten je hele koffer strax alleen maar vol zitten met kleding en souvenirs :P haha ben benieuwd wat je allemaal gekocht hebt :D

    ik ben gister met hemelvaart even wezen shoppen bij ports world in beuningen..is een hele grote sportwinkel
    echt zooooo veel..ik vind alles wel leuk..
    moest echt kiezen wat ik mee wou :( niet leuk..want tja tiz niet zo goedkoop als daar he...was echt veel geld kwijt..majah voor de vakantie he..moet wel allemaal ok zijn! nog een weekje te gaan en dan zit ik in ht vliegtuig naar kos
    zoveel zin in..ff lekker weg! volgende week nog de hele week werken en dan weg lekker zonnuh!

    majah weer lang verhaal :P ik moet eten

    miss you xx bri

  • 18 Mei 2007 - 19:54

    Plony:

    Lijkt me enig zo'n bruiloft. Let vooral goed op de kleding. Moet fantastisch zijn (als ze tenminste een beetje rijk zijn.)
    Goed om ook de andere kant van rijk-arm te zien. Wat mij altijd verbaasde was dat de armste mensen en vooral de kinderen meestal toch tevreden en blij konden zijn. Kunnen wij, westerlingen, wel een voorbeeld aan nemen.

  • 18 Mei 2007 - 21:31

    Sanne:

    Wat een mooie foto's! Je bent wel gekleurd he :D lekker hoor. En ja, sneu dat mensen zo moeten leven he. Je kinderen een trommeltje meegeven met niets erin :S Bedankt voor je brief! Echt superlief! Ik ga jou ook weer een nieuwe schrijven ;) En wat een 'mazzel' dat je werk aangeboden kreeg! Ook al is het misschien maar eenmalig, het is toch wel weer leuk :D weer een ervaring erbij!
    Ik hoop je snel weer ff te spreken op msn..!!

    Dikke kuss en knuffel Sanne

  • 22 Mei 2007 - 19:35

    Beray:

    wat een super mooie verhalen. De tijd zal daar wel vliegen. Leuke en mooie foto's. Je ziet er al lekker verkleurd uit.nog veel plezier meisje

  • 23 Mei 2007 - 18:03

    1Oma:

    Wat weer een leuke verhalen Ik geniet er van met volle teugen. Het lijkt me wel wat om zo een bruiloft mee te maken/ Vanmiddag op verjaardags visite van Boukje geweest. Gezellig.
    Ik wens je veel succes en tot de volgende keer OMA

  • 31 Mei 2007 - 21:15

    MRYK:

    Heeeyy Meiske!
    Hoe gaat het?
    Ik ga maar een keer wat op jou site zetten!
    Er staat namelijk nog niks van mij op!
    Schaam Schaam!
    Erg leuke verhalen op je site!
    En leuke fotos!
    Lekker kleurtje gekregen meid!
    Volgens mij heb je een geweldige tijd daar!
    Ik moet deze weken allemaal dingen afronden voor school!
    Dus voor mij wat minder leuk hier!
    En het is in Nederland ook nog steeds slecht weer!
    Over 1,5 maand ga ik naar de zon!
    Net als jij terug komt!
    En dan moeten we de hele waslijst nog even afhandelen he!
    en dan gaan we zeker weten eropuit, samen met zn 2tjes!
    Kunnen we lekker bijkletsen!
    Je moet niet meer te lang wegblijven hoor!
    Ik mis je bij de Appie!
    Fijne tijd nog daar meid!
    Ik mail je binnenkort over alle roddels uit zevenaar!
    Liefs Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lindsay

Reizen is een van mijn grootste passies, en dat deel ik graag met anderen! Lees hier mijn avonturen en ervaringen in het buitenland. Life is what you make it!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 58771

Voorgaande reizen:

08 Juli 2019 - 13 Augustus 2019

Rondreis door Thailand, Cambodja en Laos

19 Juli 2017 - 10 Augustus 2017

Op ontdekkingstocht door Thailand

16 November 2014 - 04 December 2014

Nichtenreunie in Vietnam

29 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Rusland

17 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Backpacken in Indonesië

30 April 2011 - 14 Mei 2011

India

20 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Argentinie

01 Mei 2010 - 01 Juni 2010

Thailand en Maleisie

08 September 2009 - 15 Oktober 2009

China

01 April 2007 - 31 Juli 2007

Zuid-Afrika

30 November -0001 - 30 November -0001

Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Brazilië

Landen bezocht: