Proeven van de Afrikaanse cultuur! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu Proeven van de Afrikaanse cultuur! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

Proeven van de Afrikaanse cultuur!

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

14 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Durban

De afgelopen dagen hebben we ons aardig vermaakt!

Vrijdag vierden we op school moederdag. Het meest belachelijke was dat de jongste kinderen er niet bij mochten zijn, omdat de zaal anders te vol zou worden. Toch had ieder kind nog aan het eind van de dag een pleziertje. Vorige week moesten de kinderen klusjes gaan doen voor het goede doel “Feed the babies”. Een soort heitje voor karweitje. Als dank voor alle inzet, kwamen een aantal mensen de kinderen feestelijk entertainen met muziek en dans. Ik heb nog nooit de kinderen zo gelukkig gezien. Die dag was de eerste dag dat de kinderen echt zichzelf en spontaan waren. Een aantal werden naar het podium geroepen om te dansen. Meteen de hele meut kwam eraan gerend om ook op het podium te dansen, wat natuurlijk niet paste. Het werd bijna een complete chaos, die kinderen hadden ineens zoveel vrijheid dat ze er moeilijk mee om konden gaan.
Een aantal leerkrachten waren zelfs weggelopen omdat ze het niet aan konden zien dat de kinderen zo uit hun dak gaan. Wat een oppervlakkig wereldje is het hier toch soms.

De mentor van Marieke had ons voor de zaterdag uitgenodigd mee te gaan naar een Afrikaans toneelstuk. Haar man werkt in dat theater, waardoor we gratis konden meeprofiteren. De provincie waar Durban in ligt, Kwazulu Natal, heeft een lokale bevolking, Zulu, die de taal Zulu spreekt. Alle toneelspelers waren van die bevolking, waardoor je de oorspronkelijke cultuur ziet. In het toneelstuk werden we meegenomen naar verschillende delen van Kwazulu Natal, waarin de mensen met dans en zang lieten zien hoe zij leven. Erg indrukwekkend allemaal! Naderhand hadden we de mogelijkheid op het podium een kijkje te nemen en met de toneelspelers op de foto te gaan. De mensen werden helemaal enthousiast zodra ze hoorden dat we Nederlands waren! Ze vlogen zowat naar ons toe om met ons op de foto te gaan. Ze gingen zelfs voor ons poseren. Op een gegeven moment zeiden we: “We are going to show these pictures to all the people we know in Holland, maybe you are going to be famous!”. Een van de meisjes trok na een paar foto’s zelfs haar topje uit, het schijnt dat ze daarmee aangeven dat ze vrijgezel zijn. Naderhand hebben we nog gezellig wat met elkaar gedronken, een heerlijk Zuid-Afrikaans wijntje gaat er wel in!

De laatste dag van het weekend hebben we weer doorgebracht op het strand. Het was weer prima winterweer, slechts 33 graden, dus geen probleem! We zijn die dag al vroeg uit de veren geweest, want we hadden samen een ontbijt voor Marijke georganiseerd, vanwege moederdag. Om 5 uur waren we dat al aan het regelen. Ze vond het erg leuk! Toch zijn we daarna nog even het bed in gedoken, het blijft toch weekend. Rond 11 uur zijn we naar het strand gebracht.
Nadat we daar een paar uur waren, hoorden we een aantal mensen praten over een gebeurtenis. Iemands tas was gepikt. Heel stom eigenlijk van die mensen, ze waren met z’n allen tegelijk de zee in gegaan zonder dat iemand zicht hield op de tassen. Na een tijdje kwam er politie op het strand. Nu komt het. Alle kleurlingen werden opgepakt en zonder gein de bus in gegooid. Het leek allemaal zo racistisch! Een van de mensen die betrokken was bij de groep nam gewoon een aantal negers bij de arm, en zij werden vervolgens allemaal meegenomen. Gewoon belachelijk. Later vertelden een Zuid-Afrikaans gezin dat de politie dit helemaal niet zo serieus kan nemen. Een dag later lopen al deze mensen gewoon weer rond, omdat er simpelweg geen plaats is in de gevangenis. Toch schrokken we er wel even van hoe respectloos je hier behandeld wordt.
Na het zonnen zijn we over de markt gelopen vlakbij het strand. Ze hebben er fantastische souvenirs! Je moet wel veel afdingen, anders betaal je veel te veel.

’s Avonds kwam een gezin bij Marijke en Keith, die op safari willen met een gids. Daar is Keith natuurlijk geschikt voor! Echt fijn om eens te praten met een paar andere Nederlanders, je zit toch dagenlang op de lip met dezelfde mensen. Het gaat best goed, daar niet van, maar een beetje afwisseling maakt het altijd wat boeiender. Was een zeer geslaagde avond! We hebben genoten van een verse pizza, ze waren echt lekker. Ook erg relaxed dat we weer eens een terrasje konden pakken. Op dat moment verlangde ik wel weer even naar Nederland, terrasjes pakken met vrienden is altijd zo gezellig!

Vandaag heb ik in 2 klassen dezelfde dramales gegeven. Wat een verschil zeg... De ene klas is meteen geboeid in wat je te vertellen hebt, bij de ander moet je gewoon minutenlang wachten tot je ze stil hebt. Wel superleuk om drama te geven, maar het kost een hoop energie!

Het verhaal lijkt me nu wel weer lang genoeg. Tot horens allemaal, en hou de brievenbussen in de gaten :)

Dikke kus!

• 14 Mei 2007 - 13:31

Judith:

Ohh Lindss!! Supergaaf dat surfen!! :D Wil ik ook altijd nog een keer doen haha!
    Leuk leuk! Have fun daaro ;)
    Kuss Juud

• 14 Mei 2007 - 15:01

Marieke:

Hey Linds,

Leuk joh dat surfen, ziet er mooi uit.
    Wat een aparte omgang daar op de stage. Ik kan me voorstellen dat het raar is, omdat het zo anders is. Hier is ook alles goed! Alleen dat weer...

Ik spreek je.

Kus Marieke

• 14 Mei 2007 - 15:58

Leentje:

Heey Linds! Leuk weer een verhaaltje van je! Heb je dat surfen ook zelf gedaan? Ziet er echt gaaf uit! Hier kan je ook vet surfen, moet ik eigenlijk nog 's doen voordat ik ga! Tis nog maar ff, over iets meer dan 3 weken ben ik al weer thuis! Vandaag heb ik lekker vrij, dus ga zo maar weer 's ff lekker naar 't strand toe! Nou Linds, geniet er van daar! En tot snel! Dikke kus

• 14 Mei 2007 - 16:25

Sanne:

Heey Lin :D

Dat surfen ziet er idd vet uit :D 33 graden in de winter *zucht* hier is het in de zomer nog geen 33 graden ;) Ik ben benieuwd naar je brief, denk dat ie er morgen is ;)

Liefs Sanne

• 18 Mei 2007 - 12:25

Margot:

Heey lekkere nicht!!

Jeetje, schrok van je verhaaltje wat je hebt meegemaakt op het strand.. Zo respectloos tegenover die mensen, niet normaal!
    Maargoed, ik ben je mobiele nummer kwijtt..!! :( Wilde je laatst smsen, maar dat lukt natuurlijk niet zonder nummer! Kan je hem mij even toesturen?

Dikke kus van Margot