De eerste week stage zit er op! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu De eerste week stage zit er op! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

De eerste week stage zit er op!

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

21 April 2007 | Zuid-Afrika, Durban

Zo, dat was me het weekje wel weer! Wat een school zeg... Discipline is best goed, maar op zekere hoogte. Soms is het gewoon zielig wat die kinderen allemaal moeten doormaken.
Laatst had een hogere klas bewegingsonderwijs, en een aantal kinderen waren hun gymspullen vergeten. Die moesten in de brandende zon blijven staan, mochten geen petje op voor de zon en zitten was uit den boze.

Het schoolsysteem is ook zeer verschillend. Ze praten hier over "grade", in plaats van groep. Zelf loop ik stage in grade 2, dat is vergelijkbaar met groep 4. Ik heb 23 meisjes in mijn klas zitten, ze zijn erg lief allemaal. Iedere dag als ik de klas in kom lopen, stormen ze naar mij toe om me te knuffelen.

Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik meteen al een hele dag de klas gedraaid. Een beetje rare opbouw, normaal gesproken begin je met het geven van een paar lessen en langzamerhand ga je verantwoordelijkheid nemen voor hele dagen. Donderdag had ik zelfs een klas die ik helemaal niet kende, de juf uit die klas had de hele dag vergadering en vroeg of ik het een keertje over wilde nemen. Die dag liep ook als een trein!

Vrijdag had ik mijn eigen klas, Marijke had die dag de begrafenis van Brian. Wat een vermoeiende dag was dat zeg! Alle kinderen waren me de hele dag constant aan het uittesten door te zeggen dat ze het niet snapten, en overspoelden me met vragen. Pure luiheid dus. Was blij dat de dag voorbij was...

Daarna hadden we een vergadering. Die lui hier praten veel, maar zeggen niets! We moesten ruim een half uur luisteren naar de directrice, die verhalen aan het vertellen was over New Sealand. Zelf lachtte ze het hardst... Irritant gewoon.

De terugweg gingen we met de taxi. Maar erg handig: we wisten het adres niet van Marijke en Keith. Dus we zeiden dat ze de chauffeur maar de weg gingen wijzen. Het was trouwens een erg vreemde taxichauffeur, hij zei keer op keer: "Don't worry, I'm not gonna kill you!" We vroegen ons af waarom hij dat nou de hele tijd zei... Beetje creepy.
Het wijzen van de weg ging redelijk goed, tot het laatste stukje. We reden een wijk in, en we wisten even echt niet meer waar we waren. Gelukkig zagen we al snel een herkenningspunt, en kwamen we al snel thuis.

We hebben de afgelopen dagen trouwens veel regen gehad! Het bleef 2 volle dagen regenen, en niet zo'n klein beetje ook! Een aantal straten hebben blank gestaan van de regen en ook wij hadden er last van: de wc wilde niet meer doorspoelen (lekkerrrrrrr)

Gisteren hebben we zelf gekookt, en uiteraard studentenvoer gegeten: pastaaa! Ik heb meteen wat fototjes erop gezet van de 2 koks :D

Vandaag zijn we in het Pavilion, een megagrote shopping mall. Scheelt dat shoppen een stuk goedkoper is hier :D En vanavond pakken we met z'n allen een bioscoopje. Word een gezellig dagje dus! We gaan vandaag allemaal sportschoenen kopen, want samen met Keith gaan we dagelijks hardlopen. Een beetje conditie opbouwen kan geen kwaad ;)

Super dat jullie steeds zoveel reageren! Word er altijd weer blij van om al die berichtjes te lezen.

Oh en trouwens, nog even voor de mensen die m'n adres nog eens nodig hebben of mijn Afrikaanse telefoonummer:
27 Adams Crescent
SHERWOOD
Durban
KwaZulu Natal
South Africa
0027826657900
(is al met landnummer ervoor)

Dus, verveel je je een beetje? Stuur gerust een kaartje :D

Liefs en een dikke kus!
Linds

P.S.: als jullie nog meer foto's willen zien, dan kun je ook een kijkje nemen op de waarbenjij.nu van de meiden waarmee ik samen ben.
Andrea: http://lotenad.waarbenjij.nu
(wachtwoord is lotenad)
Marieke: http://kroontje.waarbenjij.nu

  • 21 April 2007 - 08:48

    Busra:

    Leuk hoor jufff maar hoem oet je meer foto's bekijkenL:S

  • 21 April 2007 - 18:56

    Plony:

    Je bent echt geweldig! Gelijk in het diepe en zonder kleerscheuren overleven. Toppie!Het lijken me trouwensleuke kinderen.(zo'n jaar of 7?)
    Leuke foto's hoor. Ik ben altijd helemaal gek van zonsondergangen. Ik wist niet dat je bahalve voor de klas staan en pianospelen ook nog zo'n goeie kok was.
    Ga zo door meisje.

  • 21 April 2007 - 19:08

    Tessa:

    Heej dame!

    Eindelijk een berichtje. Gaat t daar allemaal goed? Wat een strengheid zeg, zal best wennen zijn of niet?
    Nu kan ik alle foto's zien, de vorige keer niet, toen je dat berichtje over foto's erop had gezet. Ze zijn leuk, lieve meisjes ook zeg :) Hoe warm is t daar eigenlijk? En wat doe je zoal 's avonds allemaal? En heb je al de kans gehad om wat van t boek te lezen? Uhm, ik typ maar niet zoveel, want volgensmij kun je niet apart op mij reageren? Ik snap dr niet zo heel veel van :P haha.

    Maar, haal alles uit de dag en enjoy!

    veel liefs van Tess

  • 21 April 2007 - 19:42

    Sanne:

    Leukk, weer een berichtje!!
    Wat goed van je dat het meteen zo goed gaat! Gaat het goed, lesgeven in het engels?? Of valt het toch een beetje tegen??

    Hou van jou!

    Liefs Sanne

  • 21 April 2007 - 21:32

    Jasmijn:

    Heee Linds,

    Zo hèhè eindelijk een berichtje uit het klooster van mij!!
    Mis je al wel hoor! En uiteraard vooral je pianospel.
    Je schrijft echt super leuk, ben blij te lezen dat de kids je toch vrijdag een beetje gingen uittesten, dat geeft aan dat het gewoon nog een beetje kids zijn ..:D
    Je doet het echt super goed, ben trots op je, ga zo door en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Even een Klooster-Update!

    Volksverhuizing hier zit erop:
    Marlies --> in Margot dr kamer
    Marot --> in mijn kamer
    ik --> Lianne's kamer
    Lianne uit huis :'(

    Was even twee dagen bikkelen maar het is echt super mooi geworden, bij Margot ook joh! Ze heeft er echt een mooi kamertje van gemaakt!

    Nou goed de laatste roddels mail ik nog wel ;-).. even bedenken of die er nog zijn..

    Het ga je goed, pas goed op jezelf!

    Dikke kus!

  • 22 April 2007 - 11:42

    Monique:

    Blijf vooral +schrijven en leuke foto's sturen!!!Zo hoor je nog eens wat van je familie, bijv dat broer Harry in Japan zat , en over een klooster van nicht Margot???? Woont zij nu in jouw kamer? En zo hoort de familie nog eens wat van mij, over het feit dat de afgelopen week zo vermoeiend was.... weer een hele week werken na drie weken Cuba. Het is altijd zo wennen na vakantie. Heb mooie foto's van daar!Daar regen, hier droog en warm, tenminste, vandaag weer. Vanaf dinsdag gaat het regenen en de boeren zullen daar blij mee zijn. Heb je al leuke z-Afrikaanse woorden in je repertoire? Zoals hijsbakkie voor een lift. Veel plezier met al die gedisciplineerde meiskes daar! Groet, Monique

  • 22 April 2007 - 18:12

    Marieke:

    Hey
    Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. De foto's zijn ook leuk om te zien. Zo krijg je een beetje een indruk. Het zal best wennen zijn zo'n strenge school en past dan ook niet helemaal binnen onze visie. haha.

    Maarja. Heel veel plezier en geniet ervan.

    Kus Marieke

  • 22 April 2007 - 19:17

    Linda:

    Hai Linds,
    Fijn weer wat van jou te horen. Ik ben blij dat je het naar je zin hebt. Maar wat die chauffeur betreft, ik was de taxi uitgesprongen. Heb je niet gevraagd wat hij ermee bedoelde? Wat eng zeg. By the way die mrs Stuijt zie er goed uit! Mooi bloesje heb je aan,(H&M)? Wat leuk die foto's van de meisjes. Ik vind het echt wel zielig hoor, de straf die ze krijgen alleen omdat ze wat vergeten hebben. Maar ja, ze zullen er wel aan gewend zijn. Heb jij daar een beeldradio met SBS6 en RTL4 hi hi? Zo linds ik ga even opwassen in de kombuis en daarna nog beeldradio kijken. Ik hoop snel weer wat van jou te horen.

    XXX Linda

  • 22 April 2007 - 20:36

    Karin Stokman HBkoor:

    hai Linsey, ik geniet van je ervaringen en al die leuke foto's. zal vlg. week de anderen wel even inlichten over al je belevenissen. hier is niet zoveel bijzonders te beleven maar ik ben wel druk met al mijn vrijw.werk. het weer is hier zonnig en als bloeit met veel kleuren. dus wat dat betreft genieten we hier nu ook van de natuur.
    veel groetjes en veel plezier en doe voorzichtig hoor. doei doei
    Karin

  • 23 April 2007 - 08:06

    Mathijs:

    Leuk om de verhalen en de foto's te bekijken :D

    Mooi ook al die cultuurverschillen tussen hier en daar. Bijvoorbeeld dat groepsmatig knuffelen!

    Bij mijn binnenkomst op mn stage is het dus nooit zo dat ik spontaan door al mijn vrouwelijke collegae bestormd word om geknuffeld te worden...

    En uiteraard verdient het een pluim dat je daar in Afrika de kindertjes wat slimmer maakt. Er komt nu vast een hele generatie Afrikaanse Einsteintjes aan!

    Veel plezier verder daar.

  • 23 April 2007 - 08:27

    Bri:

    hey meid

    je verhalen zijn echt leuk om te lezen!!

    ik ga je zeker weten ff een kaartje sturen..hoop dat ie aankomt ..of mss wel een brief :D heb je wat te lezen :P
    hier trouwens ook genoeg...allemaal berichtjes !!
    ook weer leuke foto's ...ben zo benieuwd als je weer terug bent wat je nog meer te vertellen hebt ...majah hoe lang ben je nu weg 2 weekjes??

    ja er gebeurt zoveel in een week..
    ben vorige week naar bodies geweest.. je weet wel die poppen gemakt van mensen ff dom uitgelegd :P
    echt zooooooo vet..heb stiekem nog wat foto's gemaakt..
    als je bijdehand bent: Er stond GELIEVE geen foto's te maken..dus tja niet VERBODEN :P
    majah we zagen alleen mensen met mobieltjes foto's maken..dus we deden toch voor de zekerheid wel ff voorzichtig..

    veel werken bij de appie...alleen ik heb nu op maandag steeds van 17-20.15 dus jou uurtjes..en iemand anders steeds mijn uurtjes *grr* niet lief
    disndags vaak vrij..en vanaf zaterdag weer op zaterdag werken...wel weer ff wennen hoor en volgende week geleijk hele dag op zaterdag :S

    ook vanaf dit weekend begonnen patrick te helpen in z'n nieuwe huisje...heeft vrijdag de sleutel gekregen..op zicht wel klein maar genoeg ruimte voor hun 3 (als de baby er is)..maar echt zoooooo super veel werk..ik heb deze 2 dagen alleen maar behang eraf gestoomd..en rick en patrick geschuurd en begonnen met verven...echt zoooo super veel werk maar het geeft altijd wel een voldaan gevoel als het af is :D maar we hebben 5 maanden vordat de baby er is..dus rustig aan doen :)

    majah nu heb je btje lang verhaal haha...ik schrijf je wel een x een brief :D

    dikke kus bri MISS YOU

  • 23 April 2007 - 16:47

    Jose!!:

    hai linziee!! wat leuk allemaal zeg!! echt super leuk verhaal en mooie fotos!!! leuk dat je het naar je zin hebt!!!!!
    we horen hopelijk snel nog meer!!!!
    kusjeeeeeeeee
    jose

  • 23 April 2007 - 16:48

    Jose!!:

    hai linziee!! wat leuk allemaal zeg!! echt super leuk verhaal en mooie fotos!!! leuk dat je het naar je zin hebt!!!!!
    we horen hopelijk snel nog meer!!!!
    kusjeeeeeeeee
    jose

  • 24 April 2007 - 06:25

    Margot:

    Hahaha! De WC spoelde niet door.. Krijg ik nu een flashback? ;)
    Klinkt super allemaal jou verhalen, meidje! Knap van je dat je zomaar even een klas hebt overgenomen.. Zeker een schouderklopje waard!!
    Hoe staat het ondertussen met je conditie, al bezig met hardlopen?

    Tot spreeeks schat!
    Xxx

  • 24 April 2007 - 12:43

    Hilkee:

    Hee schat!! :D

    Wat een super gave foto's!! Vind het echt leuk je weer te zien zo! En ik zie dat je het naar je zin hebt!
    Wat een vertrouwen en wat super gaaf dat je al alleen voor een klas mag staan! Echt heel gaaf! En uiteraard kan je dat! Had ook niet anders verwacht!
    En wat een schatjes van een kinderen! Het ziet er zo op de foto's ook wel anders uit dan hier! Lijkt me leuk om eens in een andere cultuur les te geven! Echt heel vet!
    Nou schat, ik ga weer naar de les en binnenkort moet je de brievenbus maar eens in de gaten houden! :D

    Heel veel succes nog en ik hoop je snel te spreken op MSN!

    Mis je!

    Liefs en dikke kuss Hil (L)

  • 06 Mei 2007 - 16:54

    Jose:

    hei linziee!!leuk om weer je verhalen te lezen!!! alles klinkt super leuk en mooi en anders en zo zoooo vet!!!!!!!!!!!geniet ervann!!!
    dikke kus

  • 16 Mei 2007 - 21:31

    ICor En Ine:

    Ha Linzie,
    Mooi hoor, al die verhalen en Foto,s!!
    Ervaringen die je niet snel vergeet lijkt me.
    Wij schieten ook al snel naar onze vertrekdatum toe!! Zie het helemaal gebeuren!! Ga dadelijk nog even met Flora emesennen, ik zie n.l. dat ze nog online is!!
    Jij nog een hele fijne tijd en we zien je daar!!!! groetjes, Cor en Ine.

  • 06 Juli 2007 - 18:08

    Mooje:

    mooi miejes

  • 06 Juli 2007 - 18:09

    Mehmet:

    msn van deze gengster mehmet_oord@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lindsay

Reizen is een van mijn grootste passies, en dat deel ik graag met anderen! Lees hier mijn avonturen en ervaringen in het buitenland. Life is what you make it!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 58946

Voorgaande reizen:

08 Juli 2019 - 13 Augustus 2019

Rondreis door Thailand, Cambodja en Laos

19 Juli 2017 - 10 Augustus 2017

Op ontdekkingstocht door Thailand

16 November 2014 - 04 December 2014

Nichtenreunie in Vietnam

29 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Rusland

17 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Backpacken in Indonesië

30 April 2011 - 14 Mei 2011

India

20 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Argentinie

01 Mei 2010 - 01 Juni 2010

Thailand en Maleisie

08 September 2009 - 15 Oktober 2009

China

01 April 2007 - 31 Juli 2007

Zuid-Afrika

30 November -0001 - 30 November -0001

Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Brazilië

Landen bezocht: