Op doorreis naar Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu Op doorreis naar Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

Op doorreis naar Maleisie

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

27 Mei 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Nadat we in Krabi genoeg hadden gezien, besloten we een ticket te boeken naar Maleisie voor de anderhalve week die we nog over hebben. Zondag kwamen we aan in de hoofdstad, Kuala Lumpur. Natuurlijk ook weer met een Lonely Planet, de reisbijbel die bijna iedere jeugdige reiziger in zijn rugtas heeft zitten. Laten we maar weer een guesthouse nemen, dachten we, lekker goedkoop en prima. Toch? Mijn eerste indruk van Maleisie was niet zo goed na het zien van de eerste 3 guesthouses! Je mag altijd eerst de kamer zien. De deur naar de kamer was een plank, vastgemaakt met een hangslotje. Om binnen te komen moest je de plank optillen en voila, daar was de kamer met prive-badkamer (lees: een bed en een badkamer van 1 bij 1,5m, waarbij de douche een slang was en een plas water, of iets anders, op de grond lag). We zijn blijkbaar wat verwend met de mooie backpackersverblijven in Thailand die eruit zien als een goedkoop, maar een heel prima hotel. Ook wel eens goed om te zien dat je niet overal het beste kunt verwachten voor zo'n prijs. Na wat zoeken hebben we toch nog een hotel gevonden naar onze smaak in Chinatown.

De afgelopen 3 dagen hebben we allerlei hoogtepunten gezien in Kuala Lumpur, zoals de Petronas Towers en de KL Tower. Vooral mooi in het donker. Bovenin de toren zie je 's avonds een massa van lichtjes over de hele stad, heel erg mooi! Doordat de stad een goede infrastructuur heeft, is alles goed te bereiken met de monorail, bus of metro. Gisteren hebben we contact opgenomen met 2 Maleise dames die we hebben ontmoet tijdens onze dagsafaritour in Chiang Mai. We moesten absoluut laten weten als we in Maleisie waren, dan zouden ze ons helpen en mooie plekjes laten zien. Zo gezegd, zo gedaan, diezelfde avond zaten we samen te dineren. Na het diner reden ze ons naar alle plekjes die we moesten zien in Kuala Lumpur. Als we misschien tijd over hebben, willen ze ons de laatste dag in Maleisie rondleiden naar Melaka, een plaats met veel historie (ook Nederlandse!).

Nog even terug naar Krabi. De dag dat we zouden gaan duiken verliep helaas wat anders... Norman is die nacht erg ziek geworden van waarschijnlijk de aangeboden salade (gewassen met kraanwater?) in het restaurant. Ook ik was er niet helemaal goed van geworden. Toch maar even naar de dokter, waar we 4 zakjes met pillen meekregen. Gelukkig voelden we ons 2 dagen later al een stuk beter. Een dag later heb ik nog gedoken, Norman koos ervoor het nog maar niet te doen. Met een Divemaster ging ik het water in. Zij nam een zaklampje mee en wist kleine haaien te vinden die verstopt zitten onder het koraal. Zo werd het een zoektocht onder water, erg leuk en spannend. Ik heb nu ook voor het eerst een zeepaardje gezien. Ze zijn bijna niet te herkennen, het is net een stukje koraal.

's Middags hebben we nog met de scooter wat in de omgeving rondgereden. We kwamen uit bij een vissersdorpje, waar we ook een prachtige zonsondergang hebben gezien. De kinderen waren ontzettend enthousiast toen wij daar aan kwamen gereden. Twee ballonvisjes laten op het droge te wachten tot ze doodgingen. Interessant om het lokale leven eens van dichtbij te zien.

De laatste dag hebben we besteed aan het bezoeken van een tempel. Daar waren verschillende te zien, waarvan 1 op een rots. Met slechts 1237 stappen de heuvel op (onregelmatige treden) kwam je uit bovenop de rots, met een geweldig uitzicht en een verzorgde open tempel. Doordat we onze energie nog niet helemaal hadden terug gewonnen, waren deze 2 uren behoorlijk zwaar voor ons. Een Thaise man onderweg vertelde ons dat je volgens het Boeddhisme eerst moest lijden om het mooie uitzicht te verdienen. Tijdens de weg naar beneden, die je binnen een half uur hebt afgelegd, kwam je weer een tal mensen tegen die er hetzelfde aan toe waren als wij de weg omhoog. Gelukkig, we waren dan niet de enige.

Het boeddhisme in Thailand leeft volgens mij grotendeels van giften door het volk, en misschien ook wel door sponsoring van de overheid. In Maleisie is de Islam het grootste geloof. Tussen de mensenmassa zie je af en toe een Monnik lopen, maar zij hebben het een stuk moeilijker om rond te komen. Het is wel erg bijzonder om te zien hoe zoveel verschillende geloven samen in een stad kunnen leven. Het is een mix van Islamieten, Boeddhisten en Hindoeisten.

Intussen zijn we aangekomen in het National Park Taman Negara, en staan we op het punt op de boot te stappen.

De foto's volgen nog!

Liefs van Linds en Norm

• 27 Mei 2009 - 08:02

Pap:

Hoi samen,

Bedankt weer voor het leuke reisverhaal. Al een beetje heimwee? Nee denk ik, maar wel naar een heerlijke Hollandse douche.

Pap

• 27 Mei 2009 - 14:29

Tessa:

Veel plezier nog!!
    x Tes

• 27 Mei 2009 - 17:59

Laura:

Leuk om van jullie te horen! Genieten nog even en ik lees graag met jullie mee!
    Leuk hoor Malakka: staat ook nog op mijn bestemmingenlijstje!!

Backpacken rules!!
    Liefs Lura

• 28 Mei 2009 - 20:40

Brigit:

hey meid!

wat leuk om allemaal weer te horen!
    nog iets meer dan een week! wat gaat de tijd toch hard :D
    dit weekend ga ik van vrijdag tm maandag een weekend naar katwijk aan zee met mn schatje en de fam.
    ook heel tropisch :P;)

(K)

• 02 Juni 2009 - 07:50

Michel & Rachel:

He Lindsay en Norman Hoe gaat het daar? Jullie hebben erg mooie foto's gemaakt daar. Ik niet alle verhalen gelezen maar ik neem aan dat ik die nog wel hoor als jullie weer in NL zijn. Tot snel Groeten Rachel en Michel