Sawadi Ka(p)! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu Sawadi Ka(p)! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lindsay Stuijt - WaarBenJij.nu

Sawadi Ka(p)!

Door: Linzie

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

13 Mei 2009 | Thailand, Bangkok

Geen idee hoe je het schrijft, maar dit zeggen de mensen als ze je gedag zeggen. Zo ongeveer overal zeggen ze 'kaa' (vrouwelijk) of 'kap' (mannelijk) achter een zin. Zeg je als vrouw het mannelijke woord of andersom, dan wordt er gelachen onder de Thaise bevolking. Bij travestieten zie je dit wel meer dan eens ;)

In Bangkok zijn we nog 2 dagen sightseeing gaan doen, onder andere naar het Grand Palace. Onze tuk-tuk chauffeur van de eerste dag had ons alweer gevonden en wilde ons voor een vriendenprijsje afzetten en ophalen bij de mooiste plekjes. Mits we wel even een paar winkeltjes bezochten natuurlijk. We vonden het prima, zo zagen we nog eens wat en bovendien was het niet verplicht om iets te kopen. Kijken kijken, niet kopen! :D Grand Palace was heel erg indrukwekkend! Alles is zo bewerkt in detail en glimt aan alle kanten. Prachtig. Bij binnenkomst kopen Thaise mensen een krans of een lotus en bidden voor hun geloof bij het Boeddhabeeld. Het is erg mooi om te zien hoe deze mensen opgaan in het Boeddhisme.

De laatste dag in Bangkok hebben we de watertaxi gepakt naar Chinatown. Leuke ervaring, deze heeft net als een bus stopplaatsen. Je kunt uitstappen waar je wilt. Chinatown is een stuk minder toeristisch een een stuk drukker dan Banglamphu, je zag meer het lokale leven en dat vonden wij des te interessanter om te zien. In een Shopping Mall zie je overal kleine winkeltjes van 2 bij 3 meter waarbij ze enorme verzamelingen van bijvoorbeeld poppetjes en camera-artikelen stallen. Blijkbaar een typische Thaise hype.

In de avond zijn we vertrokken met de nachttrein. Overal zijn stapelbedjes, in het begin kun je lekker zitten en zodra je naar bed wilt wordt alles uitgeklapt et voila... Daar is een bed. Opzich best comfortabele matrassen, alleen wat kort (wat wil je met die lange Nederlanders). We hebben alleen beiden onze ogen niet dichtgedaan. De trein slingerde je van links naar rechts, er was geen mogelijkheid voor stil liggen. Leuke ervaring, maar een slechte nachtrust.

Gister zijn we eerst maar eens een hotel op gaan zoeken en hebben we een scooter gehuurd om rond te crossen in Chiang Mai. Het is een stad die is omringd met muren. Vroeger had deze stad een eigen koning en een eigen taal, sinds 200 jaar geleden is het verenigd met de rest van Thailand en een geheel geworden. Er zijn heel veel tempels te zien en buiten de stad veel actieve activiteiten te doen.

Zo zijn we vandaag met een organisatie naar een olifantenkamp geweest. Daar trainen ze olifanten. Het zijn slimme dieren, je kunt ze vanalles leren. In een show lieten ze zien dat olifanten kunnen voetballen, basketballen, schilderen verven en nog vele andere trucjes. Heel grappig om te zien. Geconditioneerd natuurlijk, want daarna kwamen ze de bananen en suikerbiet halen bij het publiek (ze eten 100 kg per dag!). Na de show mochten we een rit maken op de rug van een van de olifanten. Super om te doen. Ze reden ons ook naar een lycheeboom, we konden daar zo verse vruchten van de boom plukken. Verder bestond de dag nog uit een oxfordcart, een bamboorafting, het bezoeken van een stam met Longnecks en een orchidee- en vlinderfarm.

Tijdens het bezoek aan de stam van Longneck Karen vertelde de gids ons wat over de manier van leven. Ze hebben een heel eigen taal, eigen traditionele kleding. Vanaf een leeftijd van 5 jaar krijgen kinderen de eerste ringen om hun nek. Zodra ze 11/12 jaar oud zijn, zijn ze oud genoeg om keuzes te maken en hebben ze de keuze om er eeuwig afstand van te doen, of het voor altijd te behouden. Iedere 3 jaar wordt er een ring bijgezet. Het aantal ringen loopt op tot maximaal 26. We hebben ze mogen voelen en ze zijn zwaar! Tijdens zwangerschap is het alleen toegestaan om deze ringen er tijdelijk eraf te halen. Ze kunnen alleen niet langer dan 30 minuten staan zonder de ringen, hun nekspieren zijn zodanig verzwakt dat het anders hun nek zou breken. Was een boeiend bezoek!

Morgen lekker uitslapen en de dag erna gaan we waarschijnlijk de jungle in met de mountainbike. Genoeg activiteiten om uit te kiezen!

Bij mijn vorig bericht staan ook nog foto's... Tot de volgende keer maar weer :)

Liefs L&N

• 13 Mei 2009 - 16:15

Pap:

Leuk verhaal, ik maak er een kopietje van voor Oma Fen, vindt ze leuk.

Groetjes,
    Pap

• 13 Mei 2009 - 16:52

Plony:

is dit eigenlijk vakantie ?? Je bent nog drukker dan thuis heb ik het idee. per ongeluk ook bij het vorige bericht gezet.

• 13 Mei 2009 - 19:26

Monique:

Leuke lange trip!Was er 20 jaar geleden, er zal wel wat veranderd zijn.... Veel plezier, je gaat vast wel de jungle in.Bljven jullie alleen in Thailand?
    Groet!

• 13 Mei 2009 - 21:08

Sophie:

Hee Linds,
    Zo te horen heb je al heel wat gezien! Je hebt prachtige foto's gemaakt. Ben benieuwd naar je volgende verhaal:)
    XSop

• 14 Mei 2009 - 06:36

Laura:

Heeey dat klinkt helemaal top!
    Veelplezier nog

• 14 Mei 2009 - 08:50

Heleen:

Gaaf hoor, je verhaal weer!
    Mooie foto's ook! Ze komen me bekend voor! M'n broer is daar pas geleden ook geweest! Geen idee waar hij nu zit, maar wie weet kom je nog eens een lange blonde NL'er tegen!
    Veel plezier nog!
    Tot t volgende verhaal!
    xx

• 14 Mei 2009 - 20:36

Brigit:

nice nice nice...mooie foto's!

tot ovr een paar weekjes ;)

kus bri